22.04.2020

Uwaga na oszustów, którzy wykorzystują pandemię koronawirusa

Czas pandemii koronawirusa oznacza niestety także wzmożoną aktywność przestępców. Podszywają się pod numery bankowej infolinii i kontaktują się z klientami, aby wyłudzić dane wrażliwe, takie jak np. numer PESEL, nazwisko rodowe matki, login i hasło do bankowości internetowej. Próbując przekonać do przekazania tych informacji mogą sugerować, że to konieczne, np. do otrzymania wsparcia finansowego od banku.

Złodzieje mogą podszyć się pod dowolny numer telefonu. Podkreślamy, że nie ma to żadnego związku z przełamaniem zabezpieczeń bankowych, oszuści wykorzystują luki w infrastrukturze telekomunikacyjnej.

Jako Idea Bank zachęcamy do zwrócenia szczególnej uwagi na wszelkie próby kontaktu telefonicznego dokonywane przez osoby podające się za naszych pracowników. Najlepszą szczepionką na działania cyberprzestępców jest rozsądek i ostrożność.

Dlatego pamiętaj:

  • NIE PODAWAJ NIKOMU haseł do bankowości ani kodów jednorazowych, które otrzymujesz w momencie dokonywania transakcji w bankowości.
  • Pracownicy naszego Banku NIGDY nie proszą o podanie haseł jednorazowych ani haseł do bankowości.
  • Bank NIGDY nie żąda podania całego hasła do kontaktu telefonicznego. W celu weryfikacji klienta wymagane są jedynie konkretne znaki z tego hasła.

Jeżeli zadzwoni do Ciebie osoba przedstawiająca się jako pracownik Banku i poprosi o podanie danych uwierzytelniających, rozłącz się i niezwłocznie skontaktuj się z infolinią naszego Banku.

Uwaga na podejrzane e-maile i SMS-y!

Polecamy zwrócić szczególną uwagę również na wiadomości e-mail i SMS-y, zwłaszcza te zawierające podejrzane treści, np.: „na mocy specjalnych rozporządzeń prawnych bank może przekazać część Twoich środków do rezerw państwowych” lub, że „musisz wpłacić pieniądze na specjalny fundusz walki z chorobą”.

W tego typu wiadomościach może kryć się link, prowadzący do fałszywej strony internetowej. Ukryte w niej algorytmy mogą doprowadzić do wyłudzenia Twoich danych logowania do kont bankowych przez cyberprzestępców!

Dlatego pamiętaj!

  • NIGDY nie otwieraj podejrzanych załączników. Przestępcy bardzo często wysyłają wiadomości z informacją o zaległych fakturach, podszywają się np. pod Urząd Skarbowy itp. Otwarcie załącznika (najczęściej .pdf, .doc,.exe,.xls,.zip) skutkuje zainfekowaniem komputera i wykradzeniem informacji.
  • Jeśli otworzyłeś podejrzany e-mail lub załącznik, NIE BAGATELIZUJ tego błędu. Niezwłocznie zaloguj się do bankowości z innego urządzenia i zmień hasło, w razie pytań skontaktuj się z infolinią Banku.
  • Nie instaluj na swoich urządzeniach mobilnych aplikacji spoza oficjalnych sklepów (App Store, Google Play).
  • Zawsze weryfikuj opis w SMS-ie autoryzującym – upewnij się, co tak naprawdę akceptujesz.
  • Pamiętaj, że nigdy nie żądamy podania kodu PIN do potwierdzenia transakcji.
  • Sprawdź, czy strona posiada zabezpieczenie SSL (zielona kłódka w pasku adresu), oraz czy jej adres jest poprawny.
  • Pobierz ze strony Idea Banku i zainstaluj na swoich urządzeniach system IBM Trusteer. Jest to rozwiązanie które:
    • usuwa istniejące złośliwe oprogramowanie, tzw. malware bankowy, jeżeli Twój komputer został nim zainfekowany;
    • zapobiega infekcjom złośliwego oprogramowania podczas korzystania z podejrzanych stron internetowych lub aplikacji;
    • zatrzymuje ataki phishingowe mające na celu kradzież Twoich danych;
    • automatycznie aktualizuje się w celu wykrywania najnowszych zagrożeń.

Aby uzyskać więcej informacji o bezpieczeństwie, zajrzyj na stronę www.ideabank.pl/bezpieczenstwo. W przypadku pytań pozostajemy do dyspozycji pod numerem telefonu 22 101 10 10 oraz 801 999 111. Infolinia czynna jest codziennie w godzinach od 8:00 do 20:00 (koszt połączenia zgodny ze stawką operatora).

Zachęcamy również do kontaktu z nami poprzez bankowość internetową Idea Cloud lub do wizyty w jednym z oddziałów Banku.