Uważaj na telefony i wiadomości SMS z fałszywej infolinii banku

Ostrzegamy przed telefonami i wiadomościami SMS od nieznanych osób, które mogą podszywać się pod pracowników Banku Pekao S.A. / Idea Banku S.A.

Jak działają przestępcy?

  • przed wykonaniem połączenia telefonicznego wysyłają SMS o treści "Otrzymaliśmy zgłoszenie o oszukańczych działaniach na swoim koncie, postępuj zgodnie z instrukcjami specjalisty",
  • podczas połączenia maskują swój prawdziwy numer telefonu i mogą podszywać się np. pod numer infolinii Banku Pekao S.A./Idea Banku S.A., czy też nr infolinii innego banku,
  • w trakcie rozmowy nakłaniają klientów do podania danych osobowych, danych do logowania do bankowości elektronicznej albo danych z kart płatniczych, powołując się na przykład na względy bezpieczeństwa,
  • nakłaniają do pobrania i instalacji w telefonie aplikacji ze sklepu Google Play umożliwiających kontrolowanie Twojego urządzenia czy uzyskiwanie dostępu do przechowywanych w nim danych np. AnyDesk, TeamViewer, QuickSupport.

Oszuści próbują:

  • uzyskać Twoje dane do logowania w bankowości elektronicznej,
  • poznać i przejąć narzędzia autoryzacji,
  • wykonać przelew z Twojego konta na nieznany rachunek czy wykonać płatność kartą płatniczą.

Przypominamy:

Pracownik jakiegokolwiek banku dzwoniąc do Ciebie nigdy nie prosi Cię o:

  • podanie pełnego hasła do serwisu internetowego Pekao24, kodu PIN do aplikacji PeoPay, hasła do serwisu bankowości internetowej Idea Cloud czy kodu do aplikacji mobilnej Idea Banku,
  • kodu sms autoryzującego transakcje,
  • instalację dodatkowych aplikacji, które miałyby potwierdzić tożsamość klienta, zatwierdzić płatność lub podnieść poziom bezpieczeństwa.

Jeżeli nie jesteś pewien czy rozmawiasz z pracownikiem Banku Pekao S.A./Idea Banku S.A. rozłącz się. Następnie zadzwoń na infolinie +48 (22) 59 12 232 – Bank Pekao S.A. lub + 48 (22) 101 10 10 – Idea Bank S.A. i potwierdź, że kontakt który miał miejsce był realizowany przez faktycznego pracownika banku.